Khasiat Halia

Halia adalah perasa makanan yang paling banyak digunakan di dunia hari ini. Ia sebenarnya sebahagian daripada spesis tumbuhan yang tergolong kategory kunyit dan buah pelaga. Artikel in akan menjelaskan mengapa  halia memberi banyak manfaat kesihatan kepada kita.

Cina dan India telah menggunakan tonik halia untuk merawat penyakit sejak 4,700 tahun dahulu, dan ia adalah satu komoditi perdagangan yang tidak ternilai semasa pemerintahan Empayar Rom kerana ciri-ciri perubatan. 


Halia mempunyai anti-loya,  anti-kulat, anti-radang, antiseptik, anti-bakteria, anti-virus dan batuk (batuk penahan) sifat-sifat yang membantu meningkatkan kesihatan anda.

Juga, halia adalah sumber yang baik vitamin A, C, E, dan B-kompleks, magnesium, fosforus, kalium, silikon, natrium, besi, zink, kalsium dan beta-karotena.


Merawat Ketidakselasaan Perut

Sifat-sifat yg mengeluarkan angin di dalam halia boleh digunakan untuk menenangkan sakit perut. Ia juga membantu mengendurkan otot gastrousus, dengan itu mencegah gas dan kembung perut.

Juga, pakar-pakar kesihatan sering mengesyorkan halia untuk merawat penyakit perut seperti pencernaan yg terganggu atau kolik. Ia juga sering digunakan dalam rawatan bakteria yang disebabkan oleh cirit-birit.

Untuk meningkatkan penghadaman, cuba tambah halia dalam diet permakanan. Halia juga boleh membantu mengurangkan pelbagai gejala keracunan makanan.


Merawat Demam dan Selesema
 

Halia meningkatkan sistem imun supaya, ia digunakan sebagai rawatan semulajadi untuk demam selsema. Selain itu, halia mengandungi anti-virus, bersifat menyahtoksik dan antikulat. Dengan mendorong badan berpeluh dan menghilangkan panas badan, ia juga melegakan demam ringan.

Ambil halia beberapa kali sehari apabila mengalami sejuk badan atau selesema. Ia akan membantu menyahtoksik badan anda dengan cara yang semula jadi, yang akan membuat anda berasa lebih baik dan mempercepatkan proses penyembuhan.

Anda juga boleh mendidih satu sudu teh serbuk halia atau dua sudu teh halia dalam dua cawan air dan menyedut wap untuk mengurangkan kesesakan nafas dan gejala-gejala lain yang berkaitan dengan selsema biasa.


Merawat rasa loya

Wanita hamil yang mengalami rasa loya boleh menggunakan halia untuk menghilangkan masalah ini. Halia berfungsi seperti vitamin B6 dalam rawatan rasa loya. Vitamin B6 diketahui berkesan dalam menghilangkan rasa loya akibat mengandung. Walaupun mengalami loya biasa, yang boleh menggunakan halia untuk mendapatkan bantuan segera.

Kunyah halia, sebaik-baiknya disapukan sedikit madu keatasnya, untuk menghilangkan loya, mabuk atau loya. Jika anda tidak suka rasa halia mentah, anda boleh memilih untuk halia berbentuk kapsul atau supplements.


Mengurangkan sakit sendi

Halia mempunyai ciri-ciri anti-radang yang kuat yang boleh membantu merawat kesakitan yang dikaitkan dengan gout, arthritis rheumatoid dan osteoarthritis. Menurut satu kajian 2001, ekstrak halia telah didapati berkesan dalam mengurangkan gejala yang dikaitkan dengan sakit sendi lutut.

Untuk merawat sakit itu, memohon
panas halia yang pekat  dengan kunyit di kawasan yang terjejas dua kali sehari. Juga, termasuk halia mentah atau dimasak dalam diet anda.

Tambahan pula, anda boleh menambah beberapa titik minyak pati halia dalam mandian anda untuk membantu meringankan sakit otot dan sendi.


Mencegah Kanser

Dalam rawatan kanser ovari, halia telah terbukti membantu. Satu kajian 2007 yang disiarkan dalam BMC Complementary and Alternative Medicine mendapati bahawa serbuk halia boleh membantu menghapuskan sel-sel kanser ovari.

Satu lagi kajian oleh University of Minnesota mendapati bahawa halia juga boleh melambatkan pertumbuhan sel-sel kanser
kolon dan dengan itu ia banyak membantu mencegah kanser kolon. Halia juga mempunyai keupayaan untuk memerangi lain-lain jenis kanser, termasuk paru-paru, payudara, kulit, prostat dan kanser pankreas. 

Mengurangkan kesakitan haid

Halia mempunyai ciri-ciri anti-radang dan ubat penahan sakit semulajadi, oleh itu ia boleh digunakan untuk mengurangkan kesakitan haid.

Bagi wanita sedang mengalami haid boleh menggunakan serbuk halia atau halia kapsul . Ataupun dengan cara lain iaitu minum teh halia. Ini akan memberikan anda kelegaan segera dari kesakitan dan ketegangan kekejangan yang sering berlaku pada permulaan kitaran haid bulanan.


Merawat Migraine/Sakit kepala yang serius 

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa halia boleh memberikan kelegaan migrain disebabkan oleh keupayaan untuk menghentikan prostaglandin (Prostaglandin adalah sebuah zat yang dihasilkan oleh lemak dalam setiap organ manusia) daripada menyebabkan kesakitan dan keradangan dalam saluran darah.

Untuk migrain, minum teh halia semasa serangan migrain daripada kesakitan yang tidak tertanggung dan berhenti pening dan loya yang berkaitan.


Melegakan batuk/sakit tekak

Halia adalah analgesik semula jadi dan ubat penahan sakit, oleh itu ia boleh digunakan untuk melegakan kesakitan dan kerengsaan sakit tekak. Ia juga boleh membantu mengurangkan batuk, terutama apabila disebabkan oleh selesema biasa. Minum jus halia yang panas boleh membantu menghapuskan lendir dari paru-paru yang boleh menyebabkan batuk.

Anda boleh mengunyah beberapa akar halia yang segar atau minum jus halia atau teh untuk melegakan batuk. Anda juga boleh mengurut dada dan belakang dengan minyak halia untuk membantu melegakan dan merawat batuk.


Untuk Kesihatan Jantung

Pengambilan halia dalam masa yang panjang memberi jantung anda yang sihat. Ia merendahkan paras kolesterol, mengawal tekanan darah, dan membantu mencairkan darah, yang seterusnya membantu mengurangkan risiko pelbagai penyakit jantung.

Jadi, amalkan pemakanan herba ini dalam diet biasa anda untuk mengekalkan kesihatan kardiovaskular yang baik.


Mengawal tahap gula dalam darah

Halia boleh membantu menurunkan tahap gula dalam darah anda dan meningkatkan keberkesanan insulin dan ubat-ubatan lain yang digunakan untuk merawat kencing manis. Pakar mengesyorkan minum segelas air suam dicampur dengan satu sudu teh jus halia perkara pertama pada waktu pagi untuk mengawal gula darah. Herba ini juga boleh melindungi saraf untuk pesakit
kencing manis dan juga tahap lemak yang lebih rendah.

Comments

  1. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Khasiat Pokok Kelor atau nama lain merunggai

Khasiat Daun Durian Belanda

Khasiat biji dan daun Halba (Fenugreek)