Khasiat Daun Pudina (Peppermint Leaf)

Daun Pudina atau nama enggerisnya peppermint atau nama saintifiknya Mentha piperita adalah herba hibrid daripada Watermint dan spermin. Ia berasal dari Eropah, tetapi boleh didapati di seluruh dunia. Dengan sejarah yang panjang penggunaannya dalam perubatan sangat meluas untuk mengubati pelbagai penyakit. Ia digunakan sejak zaman purba Mesir lagi, pudina dirujuk sebagai "perubatan tertua di dunia."
Pemakanan, pudina mengandungi vitamin A dan C, besi, kalium, serat, dan ia rendah kalori. Rasa menyegarkan dan sensasi penyejukan telah membawa kepada kemasukan dalam banyak produk dipasaran termasuklah ubat kumur, ubat gigi, sabun, dan salap. Tidak kira jika anda mendapatkannya daripada pasaran tempatan anda atau tumbuh di taman herba anda sendiri di rumah, daun pudina menawarkan banyak manfaat kesihatan yang luar biasa.


Daun pudina memusnahkan organisma yang boleh memudaratkan
Peppermint atau cabutan sebatian daripada daun pudina, termasuk menthol, boleh membantu mempertahankan terhadap banyak jenis organisma berbahaya. Ia telah digunakan untuk menghapuskan kutu kepala, penyakit kulit jenis kulat, dan juga cacing yang tinggal di usus. Semua dengan hasil penggunaannya telah memberi kesan yang positif.

Pudina membantu sistem pencernaan
Ia telah diamalkan dalam membantu sistem pencernaan sejank beratus-ratus tahun. Kajian terbaru mengesahkan teh pudina membantu untuk melegakan senak perut. Pudina juga boleh mengurangkan pe
lbagai gejala sindrom usus(IBS/Irritable Bowel Syndrome), termasuk ketidakselesaan perut, gas, dan juga cirit-birit.

Penggunaan dalam Kesihatan Pergigian
Pudina sering ditambah dalam produk ubat gigi, pencuci mulut, dan serunding. Walaupun rasa pudina yang memberikan mulut berbau segar dan merasa bersih. Kajian menunjukkan bahawa pudina menggalakkan persekitaran mulut yang sihat dengan memerangi plak gigi dan menyihatkan gusi.

Mengubat sakit selsema dan batuk
Pudina biasanya digunakan dalam ubat selesema dan selesema. Kajian telah menunjukkan bahawa ia boleh membunuh bakteria dan virus. Ia juga mempunyai kesan yang menenangkan dan kebas. Kandungan menthol dalam pudina berkesan menipis lendir  kahak. Menthol sebagai bahan yang digunakan dalam ubat batuk, ia boleh melegakan batuk dan pernafasan.

Memulihkan masalah ingatan
Aroma pudina telah ditunjukkan untuk meningkatkan daya ingatan dan meningkatkan kewaspadaan.

Mengubati kanser prostat
Pudina mengandungi menthol, yang boleh menghalang pertumbuhan kanser prostat

Melegakan sakit kepala
Minyak pudina boleh membantu melegakan kesakitan sakit kepala. Untuk sakit kepala, cuba  beberapa titik di pergelangan tangan anda atau percikan beberapa titik pada baju, kemudian menyedut bau aroma pudina. Anda juga boleh mengurut minyak bahagian kepala anda.


Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Pokok Kelor atau nama lain merunggai

Khasiat Daun Durian Belanda

Khasiat biji dan daun Halba (Fenugreek)