Khasiat biji dan daun Halba (Fenugreek)

Nutrien yang terdapat dalam herba ini termasuk besi, mangan, tembaga, magnesium, fosforus dan vitamin B6. Halba juga mengandungi beberapa fitonutrien yang kuat.Kedua-duanya daun dan biji mempunyai ciri-ciri antimikrobial, antioksidan, antidiabetik, anti-radang dan anti-virus.

Kedua-duanya daun dan benih banyak digunakan untuk masakan dan juga untuk tujuan perubatan. Manakala daun mempunyai rasa pahit sedikit, benih mempunyai rasa pedas dan berbau aroma.


Membantu Diabetes Kawalan

Herba ini amat berkhasiat untuk mereka yang mempunyai penyakit kencing manis. Ia memainkan peranan penting dalam meningkatkan toleransi glukosa dan menurunkan paras gula dalam darah. Gentian dalam halba boleh melambatkan penyerapan karbohidrat dan gula.

Kajian ini menunjukkan bahawa 10 gram biji halba direndam dalam air panas boleh digunakan untuk membantu mengawal gula darah tinggi.

Makanan yang dipanggang seperti roti yang dibuat dengan tepung halba boleh membantu mengurangkan rintangan insulin dalam penyakit kencing manis jenis 2, menurut satu kajian 2009 yang disiarkan dalam Jurnal Perubatan Makanan.
 

Anda boleh cuba rendam 1 hingga 2 sudu besar biji halba dalam segelas air semalaman. Keesokan hari, minum air serta mengunyah biji semasa perut kosong. Amalkan setiap hari, inshallah kesihatan anda boleh bertambah baik.

Nota: Pengambilan halba bersama-sama dengan ubat kencing manis boleh menyebabkan gula darah rendah. Oleh itu, berbincang dengan doktor anda sebelum pengambilan halba(fenugreek).

Menambah Pengeluaran Susu Ibu

Bagi ibu-ibu yang baru melahirkan bayi, bolehlah mencuba halba kerana ia membantu merangsang pengeluaran susu ibu. Kedua-dua biji dan daun memberi kesan yang sama untuk merangsang pengeluaran susu ibu.
 

Magnesium dan vitamin kandungan halba meningkatkan kualiti susu ibu, ini penting untuk kesihatan bayi. Herba ini juga membantu mengurangkan masalah selepas bersalin, seperti kembung perut dan sakit badan.

Rendam 1 sudu makan biji halba dalam 1 cawan air untuk semalaman. Pada keesokan hari, rebus air bersama-sama dengan benih untuk beberapa minit, kemudian boleh minum. Amalkan pada setiap pagi.

Untuk meningkatkan aliran susu, anda juga boleh mengambil 1 kapsul benih fenugreek (sekurang-kurangnya 500mg), 3 kali sehari. Jika bayi anda menunjukkan tanda-tanda cirit-birit, berhenti makan fenugreek.

Nota: Bagi wanita mempunyai penyakit kencing manis dan asma perlu berunding dengan doktor sebelum pengambilan halba.


Mengawal tahap kolesterol

Halba juga mempunyai kuasa kolesterol. Ia mempunyai jumlah yang baik serat larut, yang meningkatkan kelikatan makanan dihadam dan menghalang pengambilan kolesterol dan asid hempedu.

Ia membantu mengurangkan lipoprotein berketumpatan rendah (LDL atau kolesterol 'jahat') tahap dalam darah anda. kolesterol 'jahat' boleh menyebabkan tersumbat dalam saluran darah anda, yang boleh membawa kepada serangan jantung atau strok.

Untuk mengurangkan kolesterol yang tinggi, ia adalah disyorkan untuk mengambil 2

dua auns biji halba sepanjang hari. Cara penyediaan ialah panggang biji halba, kemudian mengisar menjadi serbuk. Serbuk halba boleh ditaburkan ke dalam makanan yang disediakan atau boleh dijadikan sup halba dengan masukkan ke dalam air suam.

Penawar Sembelit
 
Halba mengandungi jumlah fiber yang baik yang menyerap air dalam usus. Ini mencetuskan kontraksi dan membantu bergerak najis melalui usus dengan mudah untuk mengurangkan sembelit.

Ia juga melegakan senak dan sakit perut. Selain itu, ia melegakan keradangan gastrousus oleh salutan lapisan perut dan usus untuk merawat pedih ulu hati dan refluks asid.

Mendidih 1 cawan fenugreek daun dalam air yang mencukupi untuk 5 min. Sejukkan campuran, kemudian menambah madu. Mengambil dua kali setiap hari sehingga anda menghilangkan sembelit.


Nota: Penggunaan untuk sembelit tidak digalakkan untuk kanak-kanak yang umurnya masih kecil.


Melegakan Sakit Sendi

Halba amat berguna dalam merawat sakit sendi disebabkan oleh arthritis. Ia mengandungi sebatian yang dikenali sebagai diosgenin yang membantu pengeluaran kortison dan kortikosteroid yang membantu
merawat sakit arthritis.
 

Antioksidan dan anti-radang juga melegakan kesakitan dan keradangan. Tambahan, kandungan nutrien seperti kalsium, zat besi dan fosforus di dalam halba diperlukan untuk tulang dan tisu-tisu yang sihat.

Makan 1 sudu makan biji halba direndam sehari pada waktu pagi untuk mengurangkan sakit sendi.


Merawat sakit selesema dan kesejukkan

Halba mempunyai ciri-ciri antioksidan yang membantu menyembuhkan sakit selesema dan gejala-gejala sejuk. Ia juga mempunyai anti-virus yang kuat, anti-bakteria dan pelbagai ciri-ciri perubatan lain yang membantu membunuh mikroorganisma boleh menyebabkan anda sakit.

Lendir dalam halba juga membantu mengurangkan batuk dan sakit tekak. Ia juga membantu mengurangkan demam.

Campurkan 1 sudu teh serbuk halba, jus lemon dan madu mentah. Mengambil dua kali sehari untuk mengurangkan rasa sejuk dan menyembuhkan sakit selesema.


Bagus untuk kesihatan rambut

Halba baik untuk pertumbuhan rambut kerana ia kaya denganprotein. Protein diperlukan untuk pertumbuhan rambut dan kekuatan. Ia juga membantu membina semula folikel rambut, yang penting untuk merawat keguguran rambut.

Tambahan, jumlah yang tinggi lesitin di dalam kandungannya boleh membantu memberi kelembapan rambut supaya anda lebih mudah diurus.

1. Campurkan 2 sudu besar serbuk biji halba dengan santan kelapa secukup.
2. Sapukan pada kulit kepala dan rambut.
3. Biarkan sekurang-kurangnya 30 minit, kemudian cuci dengan syampu rambut anda seperti biasa.

4. Amalkan hanya sekali seminggu.

Untuk kecantikkan kulit

Halba banyak memberi manfaat untuk kesihatan kulit. Ciri-cirinya antioksidan dapat membantu mencegah kerosakan radikal bebas, yang seterusnya menghapuskan tanda-tanda penuaan seperti kedutan dan garis-garis halus.

Anda juga boleh menggunakan halba untuk merawat masalah kulit seperti bisul, luka terbakar dan ekzema, kerana ia mempunyai ciri-ciri anti-oksidan boleh membantu menghilangkan parut.

Campuran 1 sudu setiap biji halba direndam dengan yogurt kosong. Sapukan campuran ini pada muka anda. Biarkan semasa 30 minit, kemudian gosokkan dengan tangan. Kaedah ini untuk membuangkan sel kulit telah mati dari muka. Akhir sekali, bilas muka anda dengan air sejuk. Amalkan sekali seminggu.


Tips dan Amaran:
  1. Elakkan pengambilan halba dalam jumlah yang besar, kerana ia boleh menyebabkan kesan sampingan seperti loya dan cirit-birit.
  2. Sebelum menggunakan herba ini secara agresif, melakukan ujian mudah dengan  untuk menguji kesesuaian penggunaan halba dengan kulit anda. 
  3. Dilarang penggunaan herba ini semasa mengandung. Ia mempunyai potensi untuk mencetuskan keguguran bayi. 
  4. Jika anda mengambil sebarang ubat-ubatan lain, berundinglah dengan doktor anda terlebih dahulu sebelum menggunakan herba ini dalam pemakanan diet anda.

Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Pokok Kelor atau nama lain merunggai

Khasiat Daun Durian Belanda