Khasiat Bawang Putih

Bawang putih kaya dengan sebatian seperti Allicin, Sulfur, zink dan Kalsium yang mempunyai manfaat kesihatan, dalam kecantikan serta sifat antibiotik dan antikulat. Ia juga adalah sumber yang kaya dengan mineral yang dikenali sebagai selenium. Selenium boleh digunnakan melawan kanser dan ia bertindak dengan vitamin E dalam badan untuk meningkatkan antioksidan. Bawang putih juga boleh bertindak sebagai pencair darah. Ini membolehkan aliran darah yang normal dan membantu meningkatkan peredaran darah.

Pada masa kini, penggunaan bawang putih sebagai herba perubatan semakin berkembang pesat. Ini kerana ia telah disahkan oleh ramai penyelidik amat berkesan dalam mencegah dan merawat pelbagai penyakit. Semenjak beberapa dekad yang lalu, bawang putih telah disyorkan oleh pengamal perubatan tradisional di seluruh dunia untuk dimasukkan ke dalam diet harian kerana banyak kesan yang menggalakkan ke atas kesihatan. Seperti yang anda mungkin sudah tahu, ia boleh melawan pelbagai jenis kanser dan tahap kolesterol secara semula jadi.

Khasiat-khasiat bawang putih:  


Merawat Jerawat

Seperti yang saya telah disebutkan, bawang putih mempunyai ciri-ciri anti-kulat yang boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat yang degil. Cara penggunaannya seperti berikut:

Hanya potong sekeping bawang putih yang segar dan tekan pada bawang putih untuk mengeluarkan jus dan sapu air bawang putih ini ke permukaan yang terjejas. Biarkan selama 5 minit dan kemudiannya cuci dengan air sejuk . Anda akan melihat pengurangan kemerahan dan bengkak pada hari yang sama. Ia juga membantu dalam pencegahan jerawat yang boleh meninggalkan kesan parut pada kulit anda.


Merawat Bintik Hitam

Masalah kulit yang paling biasa kita tahu ialah bintik hitam pada muka. Kebiasaan terjadi pada mereka mempunyai kulit yang berminyak. Cara penggunaan seperti berikut:

Ambil 2-3 ulas bawang putih dan potong sehingga halus. Tambah 1 sudu besar oatmeal, 1-2 titik minyak pokok teh dan setengah sudu kecil jus lemon. Campurkan semua bahan-bahan ini dengan madu untuk membentuk jus yang pekat. Cuci muka dengan terlebih dahulu dan kemudiannya sapukan pada permukaan kulit muka dengan lapisan nipis. Biarkan ia selama 2-3 minit, selepas itu bilas dengan air suam. Amalkan tiga kali dalam seminggu untuk melihat pengurangan dilihat bintik hitam pada muka anda.

Anda juga boleh menambah beberapa titik jus bawang putih dalam scrub buatan sendiri dibuat daripada tepung kacang kuda dan kunyit.

Merawat Masalah Rambut

Bawang putih adalah sangat baik untuk pertumbuhan rambut. Ia membantu dalam mengurangkan keguguran rambut, meningkatkan pertumbuhan semula folikel rambut baru, membuang toksin berbahaya dari kulit kepala, meningkatkan tekstur rambut dan menguatkan akar rambut.

Allicin dalam bawang putih dapat membantu dalam meningkatkan peredaran darah di kulit kepala yang seterusnya mengurangkan keguguran rambut dan membantu dalam merangsang pertumbuhan rambut. Bawang putih juga mempunyai sifat anti-bakteria dan anti-kulat yang membantu dalam merawat masalah kelemumur dan kulit kepala gatal.  Sulfur di dalam bawang putih mengurangkan kelemumur dan menghalang ia daripada datang kembali. Cara penggunaannya seperti berikut:

Cara yang paling mudah ialah menggunakan jus bawang putih dalam syampu atau perapi anda. Tetapi pastikan anda tidak menggunakan syampu bawang putih lebih dua kali sebulan kerana penggunaan bawang putih berlebihan boleh menyebabkan kekeringan pada kulit kepala dan rambut. Untuk menghilangkan bau yang terlampau, campur madu bersama-sama dengan bawang putih kedalam syampu ada. Madu juga akan bertindak sebagai perapi semulajadi untuk rambut anda.

Untuk mengurangkan masalah keguguran rambut, rendam beberapa ulas bawang putih ke dalam minyak zaitun dan biarkannya selama seminggu. Selepas seminggu, gunakan minyak ini untuk mengurut kulit kepala anda dan biarkan semalaman dan basuh rambut anda seperti biasa pada esok pagi. Gunakan minyak ini sekali seminggu dan anda dapat melihat keguguran rambut anda semakin kurang.

Untuk mengelakkan rambut beruban, panaskan sedikit minyak kelapa dan menambah beberapa biji lada hitam dan 3 ulas bawang putih. Apabila ia sejuk sapu minyak ini kepada rambut anda. Gunakan minyak rambut ini berterusan selama beberapa hari untuk melihat perbezaan.

Merawat Kaki Makan Air

Ciri-ciri anti-kulat bawang putih juga boleh digunakan untuk merawat jangkitan kulat pada kulit dan kaki dimakan air. Cincang beberapa ulas bawang putih dan sapu pada permukaan yang terjejas. Kemudiannya balut dengan kain dan biarkan ia semalaman. Selepas cuci kaki anda pada waktu pagi, sapu minyak bawang putih di kawasan yang terjejas dan tutup dengan kaus kaki anda. Ulangi proses ini untuk beberapa hari dan anda akan melihat kemerahan dan gatal-gatal akan semakin pulih.

Penawar Sakit Demam Selsema

Bawang putih mengandungi enzim sulfurik dikenali sebagai allicin yang memainkan peranan yang penting dalam melawan jangkitan virus dan bakteria.

Cara yang berkesan, anda boleh makan bawang putih secara mentah untuk menyembuh sakit demam selsema. Atau cara lain, gunakan ulas bawang putih dalam sup atau teh herba atau minuman untuk mendapatkan manfaat semasa demam.

Meningkatkan Metabolism Badan

Kandungan sulphur dalam bawang putih bertindak dengan vitamin B kompleks boleh meningkatkan metabolisme badan kita, yang juga membantu dalam menjaga kesihatan kulit dan rambut dan juga membantu penurunan berat badan. Ambil jus daripada limau(lemon) dan mencampurkannya dengan air suam dan kisar dengan dua ulas bawang putih. Minum jus ini dua kali sehari selama 2 hingga 3 bulan untuk melihat hasilnya.

Mengurangkan Tekanan Darah Tinggi

Kandungan allicin dalam bawang putih dipercayai mempunyai keupayaan untuk mengurangkan risiko tekanan darah tinggi atau tekanan darah tinggi. Menurut penyelidik, allicin boleh merawat saluran darah dan mengurangkan kerosakan dan tekanan yang memberi kesan kepada darah pada masa yang sama. Ia juga boleh merendahkan tahap kolesterol dan menambahkan darah merah. Pengambilan Allicin di dalam bawang putih mentah adalah lebih berkesan jika dibandingkan bawang putih yang dimasak kerana sebahagian besar Allicin akan dimusnahkan apabila ia dimasak.

Bawang putih juga mempunyai ciri-ciri semula jadi antispasmodic yang memberikan keupayaan untuk melegakan kekejangan yang mungkin berlaku dalam arteri kecil dan menghalang pembangunan darah beku.

Comments

  1. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Khasiat Pokok Kelor atau nama lain merunggai

Khasiat Daun Durian Belanda

Khasiat biji dan daun Halba (Fenugreek)